Familiebedriften Røsholt Maskin har om lag 40 år bak seg med salg av landbruksmaskiner og deler i Lågendalen i Vestfold. De har vært en leverandør og støttespiller til sine kunder hele veien og fulgt den enorme omstillingen i norsk landbruk på nært hold. Daglig leder i Røsholt Maskin, Nils Jakob Røsholt, synes bonden i dagens Norge gjør en imponerende jobb.
– Mye er forandret fra min far, Nils Røsholt, startet opp i 1984. Folk flest forstår ikke premissene for matproduksjon i Norge og hvor krevende bransje norske bønder jobber i. Da vi startet opp kunne en gård ha produksjonen sin fordelt på 50-100 mål. I dag må en bonde med akkurat samme antall årsverk nå produsere opp mot 1000 mål for at regnestykket skal gå opp. Dette har gjort driften veldig profesjonell, med færre og store aktører som trenger en topp moderne maskinpark, god og rask tilgang på deler og veldig høy kompetanse i serviceleddet, forklarer han.
Rett deler på lager til rett tid
Det koster penger å sitte på maskiner og deler, men Røsholt Maskin vet hvor viktig det er å raskt kunne levere kvalitetsdeler når behovet er der. De har lenge brukt ressurser på dette og sitter i dag på et betydelig maskin- og delelager for landbruk.
– Det er litt sånn som med mye annet at jo mer du gjør det, jo bedre blir du. Etter snart 40 år med drift er vi blitt veldig gode på delelager. Med stor omløpshastighet på lageret vårt, klarer vi å ha riktige deler på plass når behovet er der hos kunden. Det gjør at de unngår å bli sittende med hendene i fanget selv om noe skulle ryke på et kritisk tidspunkt, forteller Røsholt.
Kunsten å unngå nedetid
I en bransje hvor effektivitet blir så viktig i kritiske faser er gode rutiner godt å ha, ifølge Nils Jakob Røsholt. Han forteller at de fleste proffe kundene har etablert en automatikk i å kjøre service på alt av utstyr etter innhøstingen, så alt er klappet og klart i god tid før de første vårtegnene viser seg. Så er det klart at i en bransje hvor marginene er små og inntekt kommer i rykk og napp vil alltid økonomi spille en rolle. På Røsholt Maskin finner de som regel en løsning, ifølge Nils Jakob.
– Vi ønsker selvsagt at alle våre kunder skal være godt skodd før våronna – for den kommer, det er sikkert! Da er det er viktig å få bestilt service på traktor og redskap i god tid. Vi er pragmatiske og prøver å være en støttespiller for bonden som best vi kan. Og – om uhellet likevel er ute på verst tenkelige tidspunkt, så gjør vi det vi kan for å holde nedetiden på et minimum.
Av og til er lykken å ha tilgang på folk med 30 års erfaring
En av grunnene til at Røsholt Maskin har klart å holde en så stabil drift gjennom så mange år, er et høyt kunnskapsnivå på verkstedet i form av folk med lang erfaring og et stort kontaktnettverk. Har du et problem med traktor eller redskap så får du alltid hjelp – enten direkte eller tips til noen som kan hjelpe deg videre.
– Vi er heldige som har gode mekanikere og folk med mye kunnskap som Nils Ole og Ole Martin, begge med opp mot 30 år i bransjen. Da vet du som regel råd etter en prat, sier Røsholt.
Selv om de i utgangspunktet jobber vanlig arbeidsuke i Røsholt Maskin, er de også tilgjengelig 7 dager i uka hvis det virkelig kniper, ifølge Røsholt.
– Vi er tilgjengelige. Vi tar telefonen. Er det sånn at det er kritisk, så kaster vi oss rundt. Og du kan bestille reservedeler 7 dager i uken, mailene blir lest også i helga, forklarer han.
Kvalitetsutstyr til norske forhold
Røsholt Maskin forhandler traktorer fra Deutz Fahr, grasutstyr fra Krone og snø- og brøyteutstyr fra SnowLine Epoke. I tillegg forhandler de utstyr for skog og transport.
– Kom gjerne innom eller ring oss for en hyggelig prat, sier Røsholt.
Les mer om Deutz Fahr og kjøp av traktor her:
Snart 40 år med traktor, maskin og utstyr til landbruket i Lågendalen
Utviklet av Insite Media