Snart 40 år med traktor, maskin og utstyr til landbruket, fra Lågendalen

Siden 1984 har familiebedriften Røsholt Maskin levert utstyr til de med den viktige jobben å dyrke sunn og god mat til de tusen hjem.

Det var far Nils som startet opp i sin tid med salg av brukte maskiner fra familiegården forteller sønn Nils Jakob Røsholt. I dag er det han som holder i tømmene. Nå selger de maskiner og deler til landbruket fra Lågendalen i Vestfold på 38 året. 

Sentral lokasjon

Selv om de har flest kunder i Lågendalen og omegn, ligger de sentralt i forhold til store deler av indre Østlandet med mange av Norges flotteste landbruksarealer innenfor 45 minutters kjøring, ifølge Røsholt. 

– Sånn sett kan du egentlig si vi er Norges mest sentrale landbruksforhandler, sier han med et smil i skjegget.

En profesjonell bransje med stort kompetanse- og servicebehov 

Som leverandør har Røsholt Maskin fulgt landbruket i mange år og vært vitne til store omstillinger. Nils Jakob Røsholt ser hvor utfordrende bransjen er for bonden i dag. Det gjør sitt til at bransjen er blitt veldig profesjonell med behov for effektivt utstyr og høy servicegrad, ifølge Røsholt.

– Folk flest forstår ikke hvilke rammevilkår norske bønder har og tenker ‘Har de råd til så dyr traktor, så står det vel ikke så galt til med dem’. I realiteten tjener bønder lite i forhold til hvor mye de jobber. Alt skal gå fortere og fortere, og de skvises mellom høye kostnader på arbeidskraft, strøm, kunstgjødsel og et veldig sterkt grossistledd med harde priskrav. Da blir aktørene veldig profesjonelle med mye automasjon, og har behov for utstyr av topp kvalitet og fleksibel service med høy faglig kunnskap. Det er det vi leverer, sier Røsholt. 

Service gir kunder

Et utfordrende marked til tross, familiebedriften har funnet sin suksessoppskrift og holdt stø kurs gjennom snart 40 år. I dag har Røsholt Maskin 9 ansatte, og kunder som reiser forbi både en og to konkurrenter for å parkere på tunet. På spørsmål om hvorfor Røsholt Maskin lykkes såpass godt mot store konkurrenter, svarer Nils Jakob at han tror de ofte måles på servicen de klarer å gi.

– Kundene har behov for effektivitet og høy servicegrad. Vi har et høyt kunnskapsnivå på verkstedet og har brukt mye ressurser på å bygge opp et godt delelager. På den måten klarer vi å løse problemer for folk. Da hender det ofte at de kommer tilbake, forklarer han.

– I tillegg har vi en ganske flat organisasjon og ansatte med høy grad av frihet. Såpass korte beslutningslinjer gjør oss effektive. Du trenger sjelden sitte og vente på en avgjørelse fra oss.

Kvalitetsutstyr til norske forhold

Røsholt Maskin selger grasutstyr fra Krone, snø- og brøyteutstyr fra SnowLine Epoke, tidligere Westbjørn, i tillegg til skogsutstyr fra Palms og alt til transport. Selv om traktorer og utstyr er kompliserte maskiner, er funksjonene de skal utføre like. Redskap er ofte bygget rundt samme prinsipper selv om det ikke er produsert på samme fabrikk. Det gjør at Røsholt Maskin gjerne kan hjelpe kunder med redskap de ikke selv forhandler. 

– Om noen ringer kan vi som regel hjelpe. Og hvis ikke, i alle fall peke de i retning andre som kan, forteller Røsholt.

Les også: Alle bønder fortjener å sove godt om natta – også før våronna!

Dagens traktor – rå kraft, finmekanikk, teknologi og komfort

De selger traktorer fra Deutz Fahr, en tysk arbeidshest gjerne kjent for motorene sine som har et stort univers av forskjellige modeller til alle behov. Med alle oppgavene den skal mestre, terrenget den skal takle og slitasjen den skal tåle, er dagens traktor en utrolig kompleks maskin. Røsholt forklarer at trenden nå er at effektklassene går opp. Traktorene er gjerne på 200 hk og mer, de kan kjøres lovlig i 60 km/t, har høy komfort med autostyring, lite støy, alt av digital tilkobling, dataskjermer og iPader med mer.

– Deutz Fahr er typisk tysk kvalitet og veldig store på kontinentet. Faktisk selges det flere Deutz Fahr-traktorer i Tyskland enn det totale antallet traktorer solgt i Norge per år, forteller Røsholt.

Traktor med serviceintervall på 1000 timer

Nils Jakob Røsholt mener at kvaliteten på de aller fleste nye traktorer som selges i Norge i dag er god. Forskjellene på merkene dukker for alvor opp først i øyeblikket de stopper, når noe er slitt og de trenger service. Ved kjøp av ny traktor tar Røsholt Maskin inn den gamle i innbytte uavhengig av merke. 

– Traktorene vi forhandler har serviceintervaller på 1000 timer, noe som er veldig lenge.

Kost-nytte-analyser på jordet 

Et så stort og viktig innkjøp som en traktor er et stort kost-nytte-regnestykke. Ingenting i livet er gratis, dessverre – i alle fall ikke ved kjøp av traktor. Mange tenker for eksempel ikke på at fabrikkene dekker inn utgiftene sine på lengre garantier gjennom et påslag på pris. Kjøper du en traktor med lang garanti har du altså egentlig å gjøre med billigere utstyr enn det du betaler for. Her har Røsholt Maskin funnet sin egen variant som gir mest verdi for pengene. 

– Fra fabrikkene har Deutz Fahr garantier på henholdsvis ett og to år. I tillegg har vi vår egen forsikring på de store nye traktorene vi selger, sånn at kunden ikke får store uforutsette utgifter de første 6 årene, forklarer Røsholt.

Fra aksjemegling til finansiering av landbruksmaskiner

Å finansiere så kostbart utstyr er ikke alltid enkelt, og kundene til Røsholt Maskin er bedre på å drive bruk, enn de er på finansieringsløsninger – heldigvis! Godt er det da å vite at familiebedriften kjenner bransjen godt, vet å finne gode løsninger for kjøp som blir riktig for kunden og har kunder som stoler på dem som rådgivere.

– Jeg jobbet faktisk som aksjemegler før jeg begynte her, og kan den del om løsninger for finansiering som vi ser ofte kommer kundene våre til gode. Leasing med restverdier, om man skal lease eller låne. Det er kapitalvarer vi selger og finansiering er viktig. Vi prøver å bistå kundene som rådgivere som best vi kan, sier han.

Utviklet av Insite Media